Helsinkiläinen Kullervo Latvanen totesi reilut yhdeksän vuotta, että alkoi hiljalleen olla autonvaihdon aika. Hätiköityjä päätöksiä ei kuitenkaan autokaupoilla kannata tehdä, joten myös Latvanen käytti paljon aikaa verkossa autojen vertailuun.
– Olin ajatellut Volvoa seuraavaksi autoksi, ja kun huomasin maahantuojan sivuilla mainoksen kaasumallista, kiinnostus nousi ihan uudelle tasolle. Talven ajan tutustuin kaasuautoiluun tarkemmin sekä Gasumin sivuilla että ruotsalaisilla autosivustoilla, ja autonhakumatka Keski-Ruotsiin toteutui lopulta kesällä 2008.
Latvanen toteaa, että uusien kaasuautojen saatavuus on edelleen Suomessa hieman rajallista, mutta jos on valmis lähtemään vähän pidemmän matkan päähän autokaupoille, on tilanne jo täysin toinen. Ulkomailta on helppo hankkia merkkejä ja malleja, joita ei vielä meiltä löydy.
Ruotsalaiset edellä kaasuautoilussa(kin)
Koko maailmassa oli tilastojen mukaan vuoden 2015 lopussa noin 20 miljoonaa kaasuajoneuvoa, ja esimerkiksi juuri Ruotsissa kaasuautoja oli tuon vuoden loppuun mennessä jo 47 000. Ruotsissa kaasuautoilu onkin lyönyt vahvemmin läpi kuin Suomessa, mutta kaasunmyyntiyhtiö Gasumin arvion mukaan vuodesta 2017 olisi tulossa ennätyksellinen kaasuautovuosi myös meillä. Suomen liikenteessä on tällä hetkellä kolmisen tuhatta kaasukäyttöistä henkilöautoa.
Kullervo Latvaselle on kertynyt kaasuautokilometrejä jo yli 230 000. Kirkkomuusikkona Espoossa työskentelevälle helsinkiläiselle kilometrejä kertyy nykyisin noin 20 000 vuodessa, mutta aikoinaan sukulaisvierailut Satakuntaan ja Pohjanmaalle nostivat kilometrit 30 000 vuodessa.
– Ratkaisevat asiat olivat ekologisuus ja edullinen polttoaineen hinta yhdistettynä laadukkaaseen ja turvalliseen autoon. Myös tankkausaseman sijainti työpaikan lähellä oli aikoinaan merkittävä asia, Latvanen taustoittaa kaasuautoon vaihtoa.
Tankkausasemaverkosto on Latvasen mukaan kasvanut kiitettävästi viime vuosina. Esimerkiksi Satakuntaan ajellessa voi tankata jo kahdessa paikassa – Forssassa ja Porissa – kun aiemmin piti osa matkasta ajaa bensalla. Ammattitaitoisena huoltopisteenä pääkaupunkiseudulla Latvanen mainitsee Tuusulan TerraGasin.
Ekologisuuden puolestapuhuja
Kaasuautoa harkitsevalle Latvanen suosittelee autoa, jossa on riittävän iso toimintamatka kaasulla, jotta bensiiniä ei tarvitse kuin käynnistyksiin.
– Suosittelen kaasuautoon vaihtamista kaikille, joilla tankkausasema on lähellä. Moni onkin päätynyt vaihtamaan autoa, kun olen kertonut asiasta ja näyttänyt käytännössä, miten homma toimii, Latvanen kertoo.
Latvasen ykköskriteeri kaasuautoilulle oli aikoinaan ekologisuus. Vuosien myötä sen painoarvo on tyytyväisen kaasuautoilijan mielessä vain kasvanut. Enää puuttuu sadan prosentin biokaasusaatavuus pääkaupunkiseudulla, jotta myös tyytyväisyys kaasuautoon nousee täyteen sataan prosenttiin. Erityisesti Latvanen kaipaa asemaa Ruoholahteen tai lähistölle, sillä Helsingissä ei tällä hetkellä ole läntisessä kantakaupungissa kaasuauton tankkausasemaa.