740 kilometrin viikonloppureissu täyssähköautolla

Sitten onkin todellisen tulikokeen vuoro!

Kuinka ensikertalainen selviää täyssähköautolla pitkästä matkasta? Siitä otetaan seuraavaksi selvää!

Koska täyssähköinen yhteiskäyttöautomme on työajan ulkopuolella myös henkilökunnan vuokrattavissa, päätti eräs ennakkoluuloton Nivoslainen laittaa yhteiskäyttöautomme todelliseen testiin ja teki sillä viikonloppureissun Varsinais-Suomeen. Reissun aikana kilometrejä kertyi yhteensä 740 km (tämän auton range täydellä akullahan on siis 200km+). Ennen tätä reissua rohkealla testipilotillamme oli sähköautoilua takana alle 10 kilometriä, mutta siitä huolimatta haaste otettiin vastaan!

Matkaan hän varautui lataamalla eri latausoperaattoreiden kännykkäsovellukset sekä kaikki Suomen latauspisteet näyttävän Chargemap-sovelluksen. Reissuun lähdettiin tietysti täyteen ladatulla autolla, mutta jo 70 ajokilometrin jälkeen uteliaisuus voitti, ja ensimmäistä ”kotipesän” ulkopuolista latauspistettä piti päästä testaamaan. Autoa ladattiin puolisen tuntia keskinopealla laturilla, jolloin akkuun tuli lisäpuhtia 27 kilometrin verran. (Kyseissä autossahan on vain 6,6kW sisäinen AC-laturi). Tästä viisastuneena, auto ladattiin seuraavan kerran kahvitauon yhteydessä pikalatauspisteessä (50kW), jolloin samassa ajassa saatiin akku täyteen asti.

Matkan aikana pikalatauspisteiden kohtuullisen hyvä tarjonta oli tärkein tekijä reissun onnistumisen kannalta. Koska auton sai kahvitauon tai kauppareissun yhteydessä puolessa tunnissa ladattua täyteen asti, ei matka-aika juurikaan pidentynyt. Matkareitti on hyvä kuitenkin suunnitella huolellisesti, sillä tietyillä tieosuuksilla ei ole vielä lainkaan pikalatauspisteitä. Tästä johtuen, kotimatkalla piti koukata Tampereen kautta nopeampien latauspisteiden toivossa. Pelkkiä keskinopeita latauspisteitä käyttäen matka-aika olisi pidentynyt huomattavasti.

Koko reissun aikana autoa ladattiin yhteensä kahdeksan kertaa. Optimitilanteessa (ja pienellä riskillä) matkasta olisi ollut mahdollista selvitä viidellä tai kuudella latauskerralla. Pikalatauspisteissä aikaa kului yhteensä noin kaksi tuntia, ja siinä ajassa autoon ladattiin 75 % koko reissuun kuluneesta sähköstä. Lisäksi autoa ladattiin seitsemän tunnin verran keskinopeassa latauspisteessä silloin, kun autolle ei ollut käyttöä. Yhteensä latauskustannuksia koko reissun aikana kertyi 30 €, kun polttomoottoriautolla vastaava kustannus ilman Tampereen koukkausta olisi ollut noin 60 €. Reissu olisi voitu tehdä vieläkin edullisemmin, jos ennen matkaa olisi otettu huomioon eri latauspisteiden väliset hintaerot. Erot latauskustannuksissa eri latauspisteillä voivat olla merkittäviä.

"Vaikka kyseessä oli ensimmäinen reissuni sähköautolla, jäi siitä pohjimmiltaan erittäin hyvä fiilis. Tämän kokemuksen perusteella ehdottomasti suosittelen muitakin ottamaan sähköauton testiin myös pidemmälle reissulle, mikäli mahdollisuus sellaiseen tarjoutuu. Kenties vaikkapa kesälomareissun voisi taittaa sähköautoillen?", vinkkaa diplomityöntekijämme Max.