Tiedätkö sen tunteen, kun itse keräät marjoja sillä aikaa kun muut keräävät kokemuksia? Nyt on tullut aika aloittaa kokemuksien kerääminen, sillä yhteiskäyttöautomme on täällä! Se saapui kiiltävän puhtaana, hienosti teipattuna ja puolen tusinalle eri Wunderbaumille tuoksuvana.
Malliltaan yhteiskäyttöauto on Hyundai Ionic EV, joka on yksi suosituimmista täyssähköautoista Suomessa. Auton ajoakku (28 kWh) on yksi ”vaatimattomimmista” markkinoilla, mutta toisaalta se on myös energiapiheimpiä. Toisin sanoen sen keskikulutus (kWh/100km) on hyvin matala, ja sen saa ladattua nopeasti täyteen. Koon puolesta Ionicia voi verrata esimerkiksi Volkswagen Golfiin. Koska kyseessä on yhteiskäyttöauto, auto varataan yhteiskäyttöjärjestelmästä ja sen ovet avataan omalla puhelimella sovellusta käyttäen.
Auton saavuttua kohtasimme aluksi tietysti pienen teknisen haasteen. Auto pitäisi pystyä irrottamaan latauksesta 10 sekunnin ajan ovien lukituksen avauduttua, mutta nyt näin ei tapahtunut. Saimme auton kyllä nätisti kiinni uuteen tuliterään latausasemaan, mutta emme siis enää irti siitä! Tässä vaiheessa tein tietenkin sen mitä kuka tahansa korkeasti koulutettu tekninen henkilö tekisi vastaavassa tilanteessa, eli panikoin. Painelin tuurilla puolia näköpiirissä olevista napeista ja samalla käynnistin auton pari kertaa uudelleen. Voilá, homma toimi taas! Turhaan ei ole kouluja käyty.
Ongelma ilmeisesti johtui siitä, että auton mukana saapuivat yhdet fyysiset avaimet, ja toisaalta avaimetonta yhteiskäyttösovellusta oltiin vasta käyttöönottamassa, eikä auto tiennyt mistä suunnasta komentoja tulisi ottaa vastaan. Ongelma ei onneksi ole toistunut tältä osin.
Tässä vaiheessa kukaan ei ollut vielä saanut tunnuksiaan yhteiskäyttöjärjestelmään, joten pikaiset ajotestit suoritettiin ainoaa fyysistä avainta käyttäen. Ensiajorituaali suoritettiin nöyrästi painamalla leuka rintaan, ojentamalla nilkkaa suoremmaksi ja hätäisesti opettelemalla hinauspalvelun vaihteen numero, mutta kaikki sujuikin yllättävän hyvin. Autolla oli erittäin mukava sekä pehmeä ajaa ja se käyttäytyi todella loogisesti!
Tästä kokemuksesta rohkaistuneena uskaltaakin täyssähköisellä yhteiskäyttöautolla lähteä ensi kerralla hieman pidemmälle testimatkalle, josta lisää seuraavassa blogissa…