Opas ladattavien ajoneuvojen kotilataukseen

Sähköautojen, ja etenkin plugin-hybridien kasvava suosio, on lisännyt merkittävästi yhteydenottoja ja tiedusteluja siitä, millainen kotilatauspisteen pitäisi olla, millaisella ratkaisulla pääsisi alkuun ja millaisia vaatimuksia niille on asetettu. Vaikka meillä Nivoksella ei näitä ole omakotitaloihin tarjolla, päätin kasata tiiviiseen pakettiin hyvät vinkit ja neuvot, joiden avulla pystyt valitsemaan itsellesi sopivimman tuotteen. Tämä blogi keskittyy nimenomaan yksityishenkilöiden omakotitalojen latauspisteisiin, jos etsit taloyhtiölle tai yritykselle ratkaisuja, löydät ne täältä.

Varoituksen sana; tämä on normaalia pidempi blogi, sillä asiaa on paljon. Iloksesi voin kertoa, että teksti on kuitenkin täyttä ASIAA.  

Valitse juuri sinulle sopiva kotilatauspiste 

Yksityishenkilöiden autojen arvioidaan seisovan paikallaan keskimäärin 95% vuorokaudesta, joten onkin luonnollista hoitaa lataus silloin kun autoa ei tarvita liikkumiseen. Sähköautoilun perusta onkin toimiva kotilataus, täydennettynä mahdollisella työpaikkalatauksella, julkisilla asiointilatauksilla ja tarvittaessa reissussa pikalatureilla.  

Hyvä kotilatausasema on riittävän tehokas, helppo ja ennen kaikkea turvallinen käyttää. Kiinteäkaapeliset latausasemat ovat etenkin omakotitalouksissa suosittuja, sillä niiden kanssa ei tarvitse kaivella (toisinaan syyssateiden kuraamia) johtoja tavaratilasta. Joissakin tapauksissa taas latauspistorasiallinen malli voi toimia paremmin.  

Kotilatauspisteen teho

Tämä on ehkä hankalin vaihe, mutta kannattaa pohtia, millaisessa käytössä ladattava auto on ja mikä on sinun todellinen lataustarpeesi:  

- Onko sinulla lataushybridi vai täyssähkö? 

- Kuinka pitkiä ajomatkasi keskimäärin ovat?  

- Kuinka nopeasti auton tulisi kotona latautua täyteen?  

- Teetkö useinkin hieman pidempiä reissuja?  

- Onko työpaikalla tai paikoissa, joissa asioit usein latausmahdollisuus?  

- Kuinka pitkälle autosi täydellä akulla pääsee?  

Näiden vastausten perusteella saat käsityksen tarvittavasta lataustehosta. 

Jos päivittäiset siirtymät ovat pidempiä ja auto seisoo pihassa parkissa nipin napin vain yön yli, tai auto pitäisi saada muuten ladattua täyteen nopeasti, tarvitaan luonnollisesti suurempaa lataustehoa. Toisaalta pienempitehoisellakin kotilaturilla selvitään hyvin täyssähköautonkin kanssa, jos autossa on isompi akku, eikä sillä tarvitse lähes samalta seisomalta lähteä uudelleen tien päälle. 

Sähköautoilussa latausajat onkin hyvä huomioida osaksi autoilukokemusta. Jostain tuntemattomasta syystä useissa netin keskusteluissa ihmisillä on suunnaton tarve päästä yhdeltä istumalta Lappiin, mutta itse en tällaiseen urotekoon suosittele millään käyttövoimalla jo liikenneturvallisuudenkin takia. Pieni paussi virkistää kuljettajaakin! 

Plug-In hybridit eivät pysty vastaanottamaan yhtä suurta tehoa kuin täyssähköautot, joten hybridille riittää pienempitehoinen latauspiste kuin täyssähköautolle. Jos suunnitelmissa on täyssähköauton hankinta lähitulevaisuudessa, voi tehokkaampaan latauspisteeseen investoida jo ennakkoon.

Älyllä vai ilman?

Varmasti olet huomannut, että latauslaitteissa on erilaisia ominaisuuksia, mutta yleensä kotilatauksessa selvitään ns. ”Dummy”-latureilla. Näissä ei välttämättä ole juurikaan älykkäitä ominaisuuksia, mutta yleensä tarvittaessa virtaa pystytään kuitenkin rajoittamaan jollakin tasolla. Jos latauspiste on vain omassa käytössä ja maksat lataussähkön itse, et luultavasti tarvitse älykkäitä ominaisuuksia tai taustajärjestelmää. 

Hintavampi älykäs latauspiste puolestaan on hyvä valinta, jos käytössäsi on vapaa-autoetu. Mikäli työnantaja maksaa kaikki autosta aiheutuvat kustannukset (myös lataussähkön) tulee ladatun sähkön määrä mitata tarkasti ja kulut ohjautua luotettavasti työnantajalle. Täysin automatisoitu taustajärjestelmä vie käyttökokemuksen aivan uudelle tasolle. 

Sähköautojen ja lataushybridien latausliittimet 

Euroopassa uusissa autoissa on lähes poikkeuksetta tyypin 2 latausliittimet ja julkisissa latauspisteissä on aina tyypin 2 pistorasiat (ja pikalatureissa CCS), mutta myös vanhempia sähköautoja löytyy liikenteestä, joissa on tyypin 1 latausliitin. Mikäli sattuu omistamaan tällaisen, voisi toimiva ratkaisu olla pistokkeellinen tyypin 2 kotilaturi ja erillinen Type 2 – Type 1 latauskaapeli. Seuraava ladattava autosi todennäköisesti on varustettu tyypin 2 latausliittimellä. Ennakointi siis kannattaa tässäkin asiassa.

Kotona latauksessa voi toki myös hyödyntää tavallista maadoitettua kotitalouspistorasiaa, mutta tällöin latausvirta on rajoitettava 8 amperiin (1.8 kW). Tällöinkin pistorasian kunto ja sitä syöttävä kaapeli tulee tarkastuttaa sähköalan asiantuntijalla, sillä etenkin vanhemmissa taloissa näissä voi piillä tulipaloriski. Kyseinen lataustapa (mode 2) on tarkoitettu vain tilapäiseen (hidas)lataukseen.  

Mitä rajoituksia on latauspisteen hankinnassa? 

Latausteholle kotona rajan asettaa käytettävissä oleva kapasiteetti. Yleensä talon koosta ja lämmitysmuodosta riippuen pääsulakkeet ovat joko 3 x 25A tai 3 x 35A. Kotitalouksissa sähköä kulutetaan muuallakin kuin auton latauksessa, joten käytettävissä oleva kapasiteetti on hyvä arvioida ja vaihekohtaiset kuormat tarkastuttaa ammattilaisella. Joskus virtaa voidaan joutua rajoittamaan myös latauspisteen päästä. 

Usein etenkin lataushybridit ottavat virtaa vain yhdestä vaiheesta ja maksimissaan 16 ampeerin virralla (1x16A), jolloin tällaisella laturilla päästään jo hyvin liikenteeseen. Tällaisella latausteholla tunnin latauksella saadaan noin 20 km lisää toimintamatkaa eli 3,6 kWh energiaa akkuun. 

Täyssähköautoissa on selvästi isommat akut, joten mikäli auto ei seiso kotipihassa tai muussa mahdollisessa latauspaikassa pidempään, tai auto on kovemmassa käytössä, voi olla mielekkäämpää harkita 11 kW tehoista latausasemaa. Tällöin tunnissa saadaan lisää toimintamatkaa yli 50km. Kannattaa huomioida, että tämä voi vaatia sähköliittymän suurentamista joissakin tapauksissa. 

Latauspisteen sijainnille ei ole rajoituksia. Kannattaa kuitenkin huomioida pari asiaa. Latauspistoke voi automallista riippuen sijaita auton etu- tai takapäässä, joten latausasema kannattaa sijoittaa mahdollisimman lähelle pysäköintipaikan päätyä. Yleensä latausasema sijoitetaan asennusteknisistä syistä seinälle, jolloin mahdollisia maanrakennustöitä ei tarvitse tehdä. Asennuskorkeus tulee olla 0,5 – 1,5 metriä. Kannattaa myös huomioida, ettei latauskaapelin yli pääse vahingossakaan ajamaan.  

Turvallisuudesta ei tingitä 

Hyvässä kotilatauslaitteessa vaadittava turvatekniikka löytyy jo itse latauslaitteesta. Jokainen latauspiste on suunniteltava ja asennettava omaksi virtapiirikseen, eli toisin sanoen oman ylivirtasuojan ja vikavirtasuojan taakse. Osa latauslaitteista sisältää nämä suojaukset ja siksi ne ovat kalliimpia vaikkei niissä älyominaisuuksia olisikaan.

Edullisemmissa malleissa voit joutua varmistamaan suojauksen muilla keinoin. Voit esimerkiksi hankkia vikavirtasuojat erikseen ja asennuttaa vaikka syöttävän keskuksen yhteyteen. Jos latauslaitteessa ei ole 6 mA:n tasavuotovirran mittausta, pitää asennuttaa hintava B-tyypin vikavirtasuoja. Tämä on hyvä ottaa huomioon eri latauslaitteiden hintoja vertaillessa. Edullisen latauslaitteen hinta saattaa siis nousta asennusvaiheessa.

Tarkista lisäksi, että latauslaitteen kotelointiluokka on vähintään IP44 mikäli se sijoitetaan ulos. Latauslaitteen kaapelointi tulee suojata mekaanisilta vaurioilta, joka käytännössä tarkoittaa esimerkiksi jäykkää alumiiniputkea. Pätevä sähköasentaja kyllä tietää asennustekniset vaatimukset. 

Esimerkin voimin  

Kuvitellaanpa tilanne, jossa uuden upean lataushybridin omistaja Aleksi asuu taajama-alueella kaukolämmitteisessä omakotitalossa. Vapaata kapasiteettia 3 x 25A sähköliittymässä on riittävästi, eikä latausaseman tehoa tarvitse rajoittaa, kunhan talouden sisäiset vaihekytkennät tarkistaa. Tarvittaessa latausvirtaa voi tiputtaa laturin päästä muutaman ampeerin ilman, että latausaika pitenisi liikaa. 

Lataushybridi ottaa yleensä virtaa ainoastaan yhdestä vaiheesta. Tulevaisuutta silmällä pitäen voisi kuitenkin olla järkevä investoida kolmivaiheeseen laturiin, sillä hintaero saman laturin 1- ja 3-vaiheisten versioiden välillä on pieni. Tällöin uutteen latausasemaan ei tarvitse investoida, jos ja kun ajoneuvo päivittyy täyssähköiseen. Tällöin helpommillaan selvittäisiin mahdollisesti tarvittavalla liittymäkoon suurentamisella myöhemmin. 

Mahdollisimman sujuva ja vaivaton käyttö on tässä tapauksessa erityisen toivottu ominaisuus, joten valinta osuu kiinteällä kaapelilla varustettuun latausasemaan. Kierrekaapeli olisi ideaalinen. Koska älykkäille ominaisuuksille tai laitteen ulkonäölle ei ole kriteerejä, löytyy vaihtoehtoja useita. 

Lopuksi 

Valitettavasti meillä Nivoksella ei ole omakotitalouksille latauspisteitä valikoimissamme, mutta suosittelen vielä: 

1. Perehtymään eri toimittajiin ja heidän latauspisteidensä ominaisuuksiin. Esimerkiksi kotimaisilta latauslaitevalmistajilta löytyy oikein hyviä ja turvallisia latauspisteitä. Google on ystäväsi tässä. 

2. Valitse luotettava, ammattitaitoinen sähköurakoitsija. Perusasennuksesta suoriudutaan lähtökohtaisesti muutamassa tunnissa. Muista myös, että asennusolosuhteet voivat vaikuttaa sähköasennuksen hintaan.  

Sitten vaan nauttimaan edullisista kilometreistä!

Jerkko Starck
Kirjoittaja on Nivos Energian tuotepäällikkö, diplomi-insinööri ja positiivisen skeptisesti kaikkeen uuteen teknologiaan suhtautuva energia-alan moniottelija.

Kuvassa Nivoksen tuotepäällikkö Jerkko Starck
projektointi- ja kehityspäällikkö
019 68 991
@email

Ota yhteyttä!