Mikä on vakiokorvaus?
Asiakkaanamme olet oikeutettu saamaan lakisääteisen vakiokorvauksen yli 12 tuntia kestäneestä sähkökatkosta. Keskeytys katsotaan alkaneeksi, kun vika tulee tietoomme tai korjaustyöt on turvallista aloittaa. Älykkään sähköverkkomme ja käytössä olevien tietojärjestelmiemme ansiosta saamme tietoa häiriöistä sähköverkossa reaaliaikaisesti.
Suoritamme korvauksen automaattisesti sähkölaskulla verkkopalvelumaksun hyvityksenä. Mikäli vakiokorvausta ei ole hyvitetty sähkölaskullasi, ja katsot olevasi oikeutettu siihen, voit hakea vakiokorvausta alla olevalla lomakkeella. Vakiokorvauksen suuruus riippuu sähkökatkon pituudesta. Katkon katsotaan alkaneen siitä, kun viasta on saatu tieto sähköyhtiöön joko sen oman verkkojärjestelmän kautta tai asiakkaan ilmoituksesta. Katko katsotaan päättyneeksi, kun vika on saatu korjattua.
Vakiokorvauksen suuruus
Katkon pituus | Korvaus vuotuisesta verkkopalvelumaksusta* |
12 - 24 h | 10 % |
24 - 72 h | 25 % |
72 - 120 h | 50 % |
120-192 h | 100 % |
192-288 h | 150 % |
yli 288 h | 200 % |
* Korvaus kuitenkin korkeintaan 2000 euroa |
Sinun ei tarvitse erikseen hakea korvausta, sillä hyvitämme sen automaattisesti.
- Mikäli myrsky tms. työskentelyolosuhteet viivyttävät korjaustöiden aloittamista, alkaa keskeytysajan laskenta siitä hetkestä, kun korjaustöihin on turvallisesti voitu ryhtyä.
- Mikäli sähkökatko johtuu kanta- tai alueverkon viasta, ei paikallinen sähköyhtiö ole velvollinen maksamaan vakiokorvausta asiakkailleen.
Vahingonkorvaus
Muut sähkökatkosta aiheutuneet vahingonkorvaushakemukset tulee ensisijaisesti ohjata omaan vakuutusyhtiöön. Mikäli vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoa tai korvauksesta tulee asiakkaalle suoritettavaksi omavastuun osuus, voi siitä tehdä korvaushakemuksen Nivos Verkoille. Korvaushakemukset käsitellään tapauskohtaisesti.
Vahingonkorvaushakemus tulee toimittaa kirjallisena. Korvaushakemukset käsitellään mahdollisimman pian ja niistä toimitetaan korvauspäätös postitse.