
Mitä sähköyhtiö tekee älykkäällä sähköverkolla ja miten se näkyy asiakkaalle?
07.01.2016
Uudenvuoden aattona käyttämämme PiHa- järjestelmä esti odottamattoman vikakatkon. Aamupäivällä asiakkaan mittauskeskuksessa etäluettava mittari hälytti ja tarkistimme, että jännitteet olivat käyttöpaikassa normaalilla tasolla. Mittarin hälytyksien mukaan jakelun laadussa oli hetkellisiä lyhyitä vaihteluita, joita asiakas ei havainnut.
Mittaritiimistämme lähdettiin selvittämään asiaa ja hälytyksen syy löytyikin nopeasti mittauskeskusta syöttävältä jakokaapilta. Jakokaapin pään jonovarokytkin oli sulanut. Poistimme sulaneen varokekytkimen ja siirsimme kaapelin ehjälle kytkimelle.
Investoimalla älykkääseen sähköverkkoon ja tietojärjestelmiä hyödyntämällä pystyimme korjaamaan pienjänniteverkon liitosvian jakokaapilla ennen asiakkaan yhteydenottoa ja vältimme laajemman ennakoimattoman sähkökatkon.
Nyt sähkönjakelu keskeytyi kaapelin siirron takia kahdelta asiakkaalta ainoastaan 30 minuutin ajaksi. Voitte kuvitella mitä olisi tapahtunut, jos vika olisi tullut uudenvuoden yönä...