
Olemme päivittäneet tietoliikennepalveluiden sopimusehdot. Päivitetyt ehdot astuvat voimaan 1.2.2021 alkaen.
29.01.2021
Olemme päivittäneet Nivos Energia Oy:n kuluttaja-asiakkaita koskevat tietoliikennepalveluiden yleiset sopimusehdot. Päivitetyt ehdot astuvat voimaan 1.2.2021 alkaen ja ne korvaavat vanhat ehdot myös aiemmin solmituissa kuluttajasopimuksissa.
Ehtojen muutoksen taustalla ovat lainsäädännön muuttuminen sekä asiakkaan eduksi tehdyt sopimusmuutokset. Asiakkaalla ole sopimusmuutosten perusteella erityistä irtisanomisoikeutta, eikä sopimusehtojen muutos edellytä asiakkaalta toimenpiteitä.
Sopimusehdot ovat Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry:n sekä kuluttaja-asiamiehen ja Liikenne- ja Viestintäviraston yhdessä neuvottelemat.
Keskeisimmät muutokset yleisiin sopimusehtoihin:
2.1 Lisätty tieto asiakkaalle ennen sopimusta annettavista ennakkotiedoista ja niiden muotovaatimuksista sekä sopimustiivistelmästä.
2.2 Poistettu teleyrityksen oikeus vaatia vakuutta sopimussuhteen aikana.
2.3 Teleyrityksellä on velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle jo ennen palvelun euromääräisen käyttörajan täyttymistä.
3.1, 5.1 Asiakas on jatkossa velvollinen maksamaan viestintäpalvelusopimukseen perustuvat maksut vasta siitä lukien, kun yhteys on käytettävissä.
4.2, 7.1 Asiakkaan vastuuta palvelun käytöstä täsmennetty, jos hän on luovuttanut palvelun kolmannen osapuolen käyttöön.
4.2, 4.4, 4.5 Teleyrityksen oikeutta rajoittaa ja muokata internetliikennettä sekä ryhtymään toimiin tietoturvasta huolehtimiseksi on täsmennetty.
4.4 Yleiseen hätänumeroon soitettaessa soittajan paikannus on mahdollista ilman SIM-korttia.
4.6 Lisätty EU- ja ETA-alueella verkkovierailua koskevat periaatteet.
8.1 Sijaintitietojen käsittelyoikeutta palvelujen tarjoamiseksi ja hyödyntämiseksi on täsmennetty.
11.1, 11.3 Teleyrityksellä ei ole jatkossa irtisanomisen seurauksena oikeutta saada takaisin kytkykaupan yhteydessä luovutettu päätelaite. Jos asiakas haluaa sopimuksen päättyessä pitää itsellään sopimukseen sisältyvän päätelaitteen, teleyritys perii päätelaitteesta enintään korvauksen, joka vastaa laitteen käypää arvoa tai jäljellä olevalta sopimuskaudelta perittävää maksua.
11.2 Poistettu kohta, jonka mukaan asiakkaan purkuoikeus voi kohdistua vain siihen palveluun, johon viivästys tai virhe kohdistuu. Teleyrityksellä ei ole enää oikeutta irtisanoa viestintäpalvelusopimusta, jos asiakas tai käyttäjä on tuomittu viestintäpalvelua hyväksikäyttäen tietoliikenteen häiritsemisestä. Lisätty kohta, jonka mukaan asiakkaalla ei ole oikeutta purkaa määräaikaista sopimusta, jos sopimusehtoja muutetaan lainsäädännön muutoksen tai viranomaispäätöksen perusteella.
11.3 Jos asiakas on maksanut ennakkoon palveluista ja asiakas vaihtaa internetyhteyden tai viestintäpalvelun, esimerkiksi prepaid-liittymän, palveluntarjoajaa, luovuttavan teleyrityksen on asiakkaan pyynnöstä palautettava ennakolta maksettu, käyttämättä jäänyt saldo. Teleyrityksellä on oikeus periä palauttamisesta maksu, joka saa olla enintään palauttamisesta aiheutuneiden todellisten kustannusten suuruinen.
12 Täsmennetty asiakkaan irtisanomisoikeutta sopimuksen muutostilanteessa, joka johtuu lainsäädännön muutoksesta. Teleyrityksen muuttaessa sopimusehtoja asiakkaan vahingoksi, asiakkaalla oikeus irtisanoa sopimus päättymään kahden viikon kuluttua irtisanomisesta (kun aiemmin se oli mahdollista päättää heti).
13 Täsmennetty kohtaa, jonka mukaan jonkin sopimusehdon pätemättömyys ei kategorisesti aiheuta muiden sopimusehtojen pätemättömyyttä.
Onko sinulla kysyttävää uusista ehdoista?
Ota yhteyttä nettitukeen, puh. 019 689 944.