Datahub tulee – asiakkaanamme sinun ei tarvitse tehdä mitään

Helmikuussa 2022 kaikki sähköön liittyvä tieto keskitetään koko Suomen kattavaan datahubiin. Keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä datahub palvelee niin sähkön käyttäjiä, myyjiä kuin jakelijoitakin.  

Me Nivoksella lähdimme Fingridin vuonna 2015 aloittamaan datahub-hankkeeseen mukaan jo sen pilottivaiheessa. Olemme siten hyvin valmistautuneet datahubin käyttöönottoon, ja asiakkaanamme sinun ei tarvitse tehdä mitään.  

”Olemme olleet mukana vuodesta 2017, ja saaneet siten järjestelmämuutokset tietoomme varhain. Toukokuussa alkoi datahubin ensimmäinen tuotannollinen koekäyttö. Kenraaliharjoitus pidetään marraskuussa. Koekäytöillä varmistetaan, ettei siirtymä aiheuta häiriöitä”, kertoo Nivoksen verkkopalveluasiantuntija Katja Repo

Tähän asti sähkötiedot ovat sijainneet kymmenissä eri järjestelmissä, joiden välillä on kulkenut tietopyyntöjen virta. Tietojen keskittäminen yhteen palveluun helpottaa sähkön kilpailuttamista ja sujuvoittaa sähköön liittyvää asiointia. 

Sähkön myyjä ja verkkoyhtiöt kirjaavat tiedot datahubiin

Vastuu tietojen kirjaamisesta yhteiseen datahub-järjestelmään jakautuu siten, että sähkön myyjä kirjaa muutokset sopimuksissa ja sopimuksiin liittyvät asiakastiedot. Verkkoyhtiöt vastaavat käyttöpaikkatiedoista ja mittausdatasta. 

Käyttöpaikka voi olla vaikkapa perheesi koti tai yrityksesi jäätelökioski. Käyttöpaikkatieto on sähkön käytön osoite, laskutusosoite voi olla toinen. Nivoksen verkon alueella on noin 15 000 ja Suomessa noin 3,7 miljoonaa käyttöpaikkaa. Verkkoyhtiönä meidän vastuullamme on kirjata järjestelmään uudet käyttöpaikat, joita syntyy, kun rakennetaan uusi sähköliittymä.  

”Kaikilla käyttöpaikoilla on oma sähkömittarinsa, josta saadaan mittausdata. Kaikki toiminta-alueellamme olevat mittarit ovat etäluettavia ja niiden mittausdata toimitetaan datahubiin tunnin tarkkuudella”, Katja kertoo. 

Sähköliittymäasioissa asiakkaat asioivat edelleenkin verkkoyhtiön kanssa, mutta tietoa on saatavilla keskitetysti entistä enemmän yhdestä paikasta. 

Me huolehdimme numeroista!

  • Asiakastietojesi yksilöintiin käytetään datahubissa henkilötunnusta, mikäli olet kuluttaja-asiakas.  
  • Jos sopimus on yrityksen nimissä, käytetään y-tunnusta.  
  • Sopimusnumeroihin tulee kuitenkin muutoksia: jatkossa yhdellä asiakasnumerolla on vain yksi asiakas. Tähän asti esimerkiksi pariskunnalla on voinut olla sama sähkösopimus ja yhteinen asiakasnumero.
  • Nivos eriytti yhteiset asiakasnumerot toukokuussa 2021. 

 

 

Kuvassa on Nivoksen asiantuntija Enni Kalenius
Olipa asiasi pieni tai suuri, me hoidamme sen!
019 689 955
@email

Ota yhteyttä!