Kuvassa Nivoksen verkkoasiantuntija Katja Repo

Datahubista saat sujuvasti kaikki sähkötiedot

Suomi siirtyy helmikuussa 2022 sähköön liittyvän tiedon hallinnassa datahub-aikaan. Datahub on keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä sähkön käyttäjille, myyjille ja jakelijoille. Tietojen keskittäminen parantaa saamaasi palvelua ja mahdollistaa uusien palveluiden kehittämisen.  

Sinun arjessasi yleisimmin näkyviä muutoksia tulevat olemaan sähkön kilpailutuksen helpottuminen ja sähköön liittyvän asioinnin sujuvampi kulku. Aikaisemmin sähkönmyyjien ja verkkoyhtiöiden tiedot ovat sijainneet useissa eri järjestelmissä. Näiden välillä on tehty tietopyyntöjä, ja odoteltu vastauksia. Nyt asiointi sujuvoituu, kun tiedot ovat yhdessä paikassa. 

”Datahubissa tieto on reaaliaikaista, mikä nopeuttaa toimintaa”, kertoo Nivoksen verkkopalveluasiantuntija Katja Repo.

”Jatkossa esimerkiksi sähkösopimuksen vaihto on sujuvampaa. Sähkömyyjänä pystymme hakemaan ajankohtaisen tiedon datahubista jo palvelutilanteessa ja virheiden määrä vähentyy. Näemme esimerkiksi, onko käyttöpaikassa sähköt päällä ja pystymme heti keskustelemaan esimerkiksi sulakekoosta”, Katja kuvailee palvelun hyötyjä. 

Päätät itse tietojesi näkyvyydestä 

Datahubiin siirryttäessä sinun ei tarvitse tehdä mitään, paitsi odottaa entistä parempaa palvelua ja paremmin saatavilla olevaa tietoa. 

Asiakkaana sinut yksilöidään datahubissa henkilötunnuksella. Voit katsoa omia järjestelmään tallentuneita tietojasi datahub-portaalista, jonne kirjaudutaan suomi.fi-palvelun kautta. Palvelusta näet omien asiakastietojesi lisäksi sähkön käyttöön liittyvät tiedot. Tietojen avulla kilpailutus on helppo tehdä, ja saat itse päättää, mitkä tiedot haluat näyttää esimerkiksi sähkönmyyjälle. 

Vanhat reitit ovat siis helppokulkuisempia, mutta datahub tallaa myös uusia polkuja. 

”Datahubin myötä voidaan kehittää myös aivan uusia palveluita liittyen esimerkiksi sähkön kysyntäjoustoon ja energiatehokkuuspalveluihin, hajautettuun sähköntuotantoon ja sähköautojen latauspisteisiin”, Katja kertoo.  

Uusi järjestelmä tulee käyttöön koko Suomessa helmikuussa 2022. Me Nivoksella olemme hyvin valmistautuneet sen käyttöönottoon – palvellaksemme sinua entistä paremmin. 

Me huolehdimme numeroista!

  • Asiakastietojesi yksilöintiin käytetään datahubissa henkilötunnusta, mikäli olet kuluttaja-asiakas.
  • Jos sopimus on yrityksen nimissä, käytetään y-tunnusta.  
  • Sopimusnumeroihin tulee kuitenkin muutoksia: jatkossa yhdellä asiakasnumerolla on vain yksi asiakas. Tähän asti esimerkiksi pariskunnalla on voinut olla sama sähkösopimus ja yhteinen asiakasnumero. 
  • Nivos eriytti yhteiset asiakasnumerot toukokuussa 2021.