Entisenä sähkönmyynnin asiakkaanamme saat mahdollisen sähköhyvityksen suoraan tilillesi  

Kuluvan talven korkeiden sähkön hintojen vuoksi valtio tukee kuluttajia ylimääräisellä sähköhyvityksellä. Me Nivoksella maksamme sähköhyvitykset kaikille siihen oikeutetuille asiakkaille, joilla on ollut sähkösopimus kanssamme 1.11.2022-31.1.2023 välisenä aikana.

Takautuvasti maksettava sähköhyvitys on yksi toimista, joilla valtio tukee kotitalouksia korkeiden sähkölaskujen aiheuttamassa ahdingossa. Eduskunnan hyväksymä sähköhyvitystä koskeva lainsäädäntö tuli voimaan 6.3.2023. 

Ilmoita tilinumerosi viimeistään 11.4.2023 mennessä Oma Lowell -palvelun kautta 

Koska sähkösopimuksesi Nivoksen kanssa ei ole enää voimassa, emme voi tehdä hyvitystä sähkölaskullesi. Saadaksesi sähköhyvityksen sinun tulee vain ilmoittaa tilinumerosi, jolle maksamme sähköhyvityksesi. 

Ilmoita tilinumerosi viimeistään 11.4. mennessä Oma Lowell Laskutus -palvelun kautta osoitteessa https://oma.lowell.fi. Kirjaudu palvelussa Laskutus –osioon omilla pankkitunnuksillasi ja lisää tilinumerosi kohdassa Omat tiedot. 

Toimi näin:

  • Mene verkko-osoitteeseen https://oma.lowell.fi/
  • Valitse Oma Lowell Laskutus -palvelu, “Kirjaudu palveluun”
  • Kirjaudu henkilöasiakkaana sisään omilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteellasi
  • Tarkista ja täydennä tietosi ja valitse ”Vahvista”
  • Siirry vasemmalta valikosta kohtaan ”Omat tiedot”
  • Lisää tilinumerosi tai tarkista palvelussa näkyvä tilinumerotieto 
  • Jos lisäsit uuden tilinumeron tai korjasit aiemmin palvelussa esitettyä tilinumeroa, valitse “Vahvista tiedot” 
  • Voit halutessasi samalla tarkistella laskutustietojasi palvelussa
  • Kirjaudu ulos palvelusta

Jos käytössäsi ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, ota yhteyttä puhelimitse Lowellin laskutusasiakaspalveluumme puh. 02 2700 390, ma-pe 8-20, la 10-15.  

Kuluttajana voit saada sähköhyvitystä, jos sähkön käyttöpaikkasi täyttää nämä ehdot:  

  • Marras-helmikuun sähköenergian kuukausittainen keskihintasi on ollut yli 10 c/kWh, tai sinulla on ollut pörssisähkösopimus ja muut hyvityksen ehdot täyttyvät. 
  • Sähköhyvitystä maksetaan, jos sähköenergian osalta laskusi ylittää kuukausittaisen 90 euron omavastuun. 
  • Hyvitystä maksetaan 50 prosenttia omavastuun ylittäneestä osasta, kuitenkin enintään 700 euroa kuukaudessa. Alle 5 euron hyvityksiä ei makseta.
  • Sähköhyvitystä laskettaessa sähkölaskulta huomioidaan sähköenergian hinta, pörssisähkön marginaali ja perusmaksu. Sähköhyvitys ei koske sähkön verkkopalvelumaksua eli sähkönsiirtoa. 
  • Marras-joulukuun 2022 sähköhyvitys lasketaan toteutuneiden kulutus- ja hintatietojen mukaisesti. Tammi-helmikuun 2023 hyvitys lasketaan tammikuun 2023 toteutuneiden kulutus- ja hintatietojen mukaisesti, kerrottuna kahdella. 
     

Sähköhyvitys on tarkoitettu kuluttaja-asiakkaille. Hyvitys koskee vain sähköenergian eli sähkönmyynnin osuutta sähkölaskusta, ei sähkön siirtomaksua. Sähköhyvitys ei vaikuta muihin kuluttajan haettavissa oleviin tukiin. Yritykset eivät voi saada sähköhyvitystä. 

Saat mahdollisen sähköhyvityksen tilillesi huhti-toukokuussa

Me Nivoksella laskemme ja maksamme sähköhyvityksesi osaltamme ilmoittamallesi tilille huhti-toukokuun aikana. Ensimmäisen erän eli marras-joulukuun 2022 sähköhyvityksen maksamme osaltamme huhtikuun lopulla. Toisen erän eli tammi-helmikuun sähköhyvityksen maksamme toukokuun lopulla. 

Huomaathan, että jos olet vaihtanut sähköntoimittajaasi tukijaksolla 1.11.-31.12.2022, saat mahdollisesti hyvitystä useammalta sähkönmyyntiyhtiöltä. Ajalta 1.1.2023-28.2.2023 hyvityksen maksaa kokonaisuudessaan sähköyhtiö, jonka kanssa sinulla oli voimassa oleva sopimus 31.1.2023.   
 

Koska sähköhyvitys on uusi ja poikkeuksellinen tukimuoto, kokosimme sinulle vastauksia yleisimpiin kysymyksiin  sähköhyvityksestä ja sen käytännön toteutuksesta. Päivitämme listaa tarpeen mukaan! Voit halutessasi tutustua myös Energiaviraston aiheesta julkaisemiin ohjeisiin. 

Kysymyksiä ja vastauksia sähkötuesta